Tudtad-e?

Naptej a Caolától

2021.05.20 10:30
Naptej a Caolától

Segítünk, hogy mire figyelj naptej vásárlás előtt!

Lassan itt a nyár. Ugyan a lezárások még nincsenek teljesen feloldva, valószínűleg lesz esélyünk, hogy a forró napokat strandon, tóparton, a szabadban vészeljük át.

Napvédő krémet az év minden olyan szakában célszerű használni, amikor erős UV sugárzásnak lehetünk kitéve, nyáron azonban még inkább ajánlott, amikor több a napos órák száma, erősebb a nap ereje, és több időt töltünk a szabadban. 

A megfelelő naptej, napolaj, fényvédő spray kiválasztásakor feltétlenül olvassuk el a termék címkéjét. A naptejekre szigorú szabályok vonatkoznak, melyek ideális esetben a címkén is feltüntetésre kell, hogy kerüljenek.

 Nem csak égési sérülésekkel kell számolnunk

Az extra erős napsütéssel együtt jár a leégés veszélye, amit mindenkinek el kell kerülni. A napégés megelőzésének legjobb módja a fényvédő naptejek használata, ezért fontos megbizonyosodni arról, hogy megfelelő védelmet kap-e a bőrünk a kiválasztott fényvédőtől. 

A leégés fájdalmas lehet, extrém körülmények között bőrirritációt, hámlást, sőt hólyagosodást okozhat. De súlyosabb kárt is tehet. A túlzott napozás és a leégés bőrrákhoz vezethet. Sajnos, a bőrrák az egyik leggyakoribb daganat a világon. Több férfit érint, mint nőt, és jellemzően 50 év felettieknél gyakoribb. A bőrrák a test bármely pontján előfordulhat.

 A leggyakoribb tünetek, amelyekre figyelni kell:

  • A bőrünkön folt, anyajegy alakjának, színének, méretének és széleinek változásai.
  • Szabálytalan szín az anyajegyen, szabálytalan szélek vagy homályos mintázatok.
  • Új anyajegy kialakulása.
  • Anyajegy a bőrön, amely folyamatosan vérzik.

Fényvédő, naptej kiválasztása

Milyen típusú a bőrünk?

Naptej kiválasztása előtt jó esetben már nagyjából tudni szoktuk, hogy a 6 féle bőrtípus közül a világosabb vagy a kissé sötétebb bőrűek közé tartozunk. Hajlamosak vagyunk-e a leégésre, vagy azon szerencsések közé tartozunk, akik tovább bírják a napon mindenféle komolyabb pirulás, leégés nélkül.

Ha ismerjük a bőrünket, akkor tudhatjuk, hogy fehérebb típus esetén célszerű a magas faktorszámmal (SPF 50)  rendelkező naptejeket választani, míg barnább bőrrel a középmezőny (SPF 30) faktorral is próbálkozhatunk.

A bőrünk típusa mellett a további két dolgot kell alaposan szemügyre venni:

Véd-e az UVA és UVB sugarak ellen? Mekkora a faktorszáma(SPF)?

 UVA és UVB sugarak

A nap két hullámhosszú fényt bocsát ki, amelyek behatolnak a föld atmoszférájába: az ultraibolya A és az ultraibolya B. A fényvédőket az UVA és UVB védelem szintjére osztályozzák. Széles spektrumú UVB és UVA védelemmel ellátott fényvédő krémek használata a leginkább ajánlott.  

Mivel az UV-sugarak különböző módon károsítják a bőrt, egy olyan fényvédő krém, amely csak egyik vagy másik típustól véd meg, nem nyújt teljes védelmet. Ennek köszönhetően már nem lehet forgalomba hozni olyan fényvédő terméket, ami nem véd mindkettő ellen.

Az UVA sugarak alacsonyabb energiaszintnél hosszabb hullámhosszúsággal rendelkeznek. Mélyebben behatolnak a bőrbe, károsítják a kollagént, ráncok kialakulásához és a bőr öregedéséhez vezetnek. Az UVB sugarak rövidebb hullámhosszúak, nagyobb energiával. 

Egy  Európai Unióban létező szabály szerint, ha a terméken nem szerepel jelzés az UVA-val kapcsolatban, akkor az minimum az SPF érték egyharmada kell, hogy legyen.

Minden alkalommal, amikor bőrünket megégeti a nap, mutációkat okozhat a sejtekben, ami rosszindulatú daganatokhoz vezethet. Ezért olyan fontos, hogy gondoskodjunk az UV sugárzás mindkét formája elleni védelemről.

Mi a helyzet a faktorszámmal (SPF)?

Az SPF azt jelöli, hogy a termék használata mellett mennyi ideig lehetünk a napon leégés nélkül. Átlagos, nem extrém UV sugárzás esetén egy felnőtt kb. 20 percet tud eltölteni a napon leégés nélkül. Ezt kell megszorozni a naptejen megadott faktorszámmal és megkapjuk, hogy nagyjából mennyi ideig véd a termék.

Ha azok közé tartozunk, akik úgy gondolják, hogy a 15-ös faktorszámú naptejek elegendőek az egész napos szabadban, strandon, tóparton tartozkodáshoz, akkor itt az ideje ezt újragondolni. 

Az SPF15 az orvosok által ajánlott legalacsonyabb faktorszám, így a legkevesebb védelmet nyújtja. Törekedjünk olyan fényvédőt választani, amelynek a faktorszáma 30 vagy magasabb. Az SPF szám az a védelmi szint, amelyet a fényvédő nyújt az UVB sugarak ellen. A magasabb SPF számok nagyobb védelmet jelentenek, de minél magasabbra lépünk, annál kisebb lesz a különbség. Az SPF 15 fényvédők kiszűrik az UVB sugarak körülbelül 93% -át, míg az SPF 30 fényvédők körülbelül 97% -ot, az SPF 50 fényvédők körülbelül 98% -ot és az SPF 100 fényvédők körülbelül 99% -ot.* 

A Caola kínálatában 30 és 50 faktorral rendelkező naptejet, valamint 50 faktorral rendelkező napvédő spray-t is vásárolhatunk. 

Naptej gyermekeknek

A gyermekek bőre különösen érzékeny, ezért őket célszerű a lehető legmagasabb faktorszámmal rendelkező termékekkel kenni. Különösen előnyös, ha  kifejezetten gyermekek számára készült naptejet választunk, mivel ezek a termékek nem tartalmaznak allergén anyagokat, olyan összetevőket, amelyek irritálhatják a kicsik vékony és puha bőrét. 

A Caolánál éppen ezért fejlesztettünk ki gyermekek számára ideális 50 faktoros gyermek napvédő spray-t.

Vízálló naptej?

Egyik fényvédő sem 100%-ban víz- vagy izzadságálló, azonban a szigorú engedélyezési folyamat alatt, ha megfelel a meghatározott normának, akkor ráírható, hogy vízálló vagy extra vízálló.

A legjobb eredmény elérése érdekében legalább 2 óránként kenjük be magunkat és még gyakrabban, ha úszunk vagy erősen izzadunk. A fényvédő krém általában akkor dörzsölődik le, amikor szárazra töröljük magunkat, ezért többet kell majd alkalmazni.

Ha a napon vagyunk a naptej használatán kívül érdemes más módon is védekeznünk. Viseljünk ruhát és széles karimájú kalapot, hogy megvédjük a lehető legtöbb bőrt. Óvjuk a szemet napszemüveggel, amely elzárja az UV fény legalább 99 százalékát.

Keressünk árnyékot. kerüljük a közvetlen napsugárzást, különösen 10 és 16 óra között, amikor az UV sugarak a legerősebbek.

*forrás: patient.info; cancer.org, aad.org